Höj kompetensen i de nya tullprocesserna som nu successivt införs i och med implementeringen av UCC (EU:s nya tullkodex – Union Customs Code) – vilket ska vara klart till utgången av 2025. (Läs mer om EU:s tullprocesser)
Välj nivå efter ert behov – från en generell insikt och förståelse, till en mer fördjupad kompetens.
Kursen överträffade mina förväntningar.
Lars-Gunnars breda erfarenhet och djupa kunskaper inom området, både ur ett lagstiftningsperspektiv och verksamhetskunskap ur ett näringslivsperspektiv samt det rent IT-mässiga är i mina ögon en unik tillgång. En oslagbar kombination som är en ynnest att få ta del av.
– Nils Persson, Business Developer/Project Manager, PipeChain SCM Tyringe AB
SPEDAK AB erbjuder unika endagars kurser som täcker merparten av UCC:s tullprocesser, den framtida tullhanteringen, i olika ämnen nedan.
Ägna gärna lite tid till att läsa under fliken Om SPEDAK AB och jämför med andra utbud så inser ni snart skillnaden i styrkan och bredden av kompetens med över 50 års erfarenhet att förmedla kursämnena nedan. Då framgår också de unika förutsättningarna till uthållighet i att underhålla information, utveckla analyser och konsekvenser samt att vara oberoende av kortsiktiga vinstintressen eller allianser.
Med UCC och kommande reformer, mer centrala EU system och harmoniserade rutiner lämnar vi nu för alltid gamla kunskaper, system och rutiner bakom oss för att anpassa oss till den framtida tullhanteringen. Detta gäller i högsta grad verksamheter inom internationell spedition, logistik och transport som påverkas mest av förändringarna. Det är därför till stor hjälp att SPEDAK har egen yrkeserfarenhet av dessa branscher och kan förmedla kursämnen fokuserat på specifika transportslag och utifrån ett verksamhets perspektiv.
Tidigare år har SPEDAK fastställt en kursplan i de ämnen som var aktuella för införande under respektive år. För 2025 är detta inte längre möjligt eftersom införanden har utsträckts i tid, vissa utreds fortfarande och andra införande har flyttats på till framtiden.
Samtidigt avvecklar Tullverket nu ET programmet i förtid och överlämnar utvecklingsprojekten till den operativa verksamheten. Detta kan leda till försämrad service i support och information samt mindre enhetliga lösningar. Därför inför SPEDAK för 2025 en kurshantering som utgår från ert behov – ”on demand” – som mer flexibelt och snabbare kan anpassas i ämnesinnehåll, plats och datum.
Är du därför intresserad av en eller flera kurser nedan – då registrerar du där en Intresseanmälan. SPEDAK kontaktar dig och avstämmer dina behov och önskemål. När tillräckligt många (minst 6 deltagare) har anmält intresse i ett eller flera ämnen arrangerar SPEDAK i egen regi kursdagar på lämplig ort och datum. Först därefter bestämmer du om du vill boka en kurs.
Är ni intresserad av att ert eller flera företag går samman för att ni vill, i er regi och plats, arrangera kurs/seminarium/föredrag, kanske i en mix av ämnesområden nedan? Lämna då en förfrågan om offert per telefon eller epost.
För de som är intresserad av kurser i operativ tullhantering eller spetskompetens så rekommenderas istället Tullverkets tullkurser, utbildningar av ert tullombud eller er leverantör av tulldatasystem.
Informationen i ämnesområden nedan förmedlas på ett obyråkratisk och lättbegripligt sätt med god tid för frågor. Kursdeltagare har även tryggheten i att kostnadsfritt få konsultera SPEDAK AB med följdfrågor i kursämnet under ett helt år efter kursdatum, förutsatt att det utan analys är möjligt att ge ett direkt svar tillbaka.
Alla kurserna är på en dag och har fokus på sammanhanget, kontexten, snarare än i detaljer. Varje kurs går i genom ämnesområdet; övergripande syften och mål, samband, konsekvenser, erfarenheter samt tid för frågor och diskussion.
Kurserna är utformade i tre nivåer för olika behov och kan med fördel kombineras.
Nivå 1 – En övergripande nivå om UCC för ett helhetsperspektiv och insikt om förändringar och konsekvenser.
Nivå 2 – En nivå för generell baskompetens i in- eller utförselns alla olika processteg samt skillnader för olika transportsätt.
Nivå 3 – En nivå för fördjupad kompetens i vissa enskilda processteg.
Klicka på knappen ”Mer information” för respektive ämnesområde nedan för kursinnehåll och intresseanmälan. Om knappen saknas pågår det en uppdatering – ta kontakt via epost eller telefon.
Ämne / Område | Skåne / Araslöv | Norrköping | Gävle | Karlstad | Göteborg | Stockholm |
---|---|---|---|---|---|---|
A. UCC Framtida tullhantering | 2024.10.01 | 2024.10.29 | 2024.11.26 | |||
B. Införselprocesser | 2024.09.17 | 2024.10.15 | 2024.11.11 | . | ||
C. Utförselprocesser | 2024.09.18 | 2024.10.02 | 2024.10.16 | 2024.10.30 | 2024.11.12 | 2024.11.27 |
C.A. Exportdeklarationer | 2024.09.19 | 2024.10.03 | 2024.10.17 | 2024.10.31 | 2024.11.13 | 2024.11.28 |
Kurskod: A Nivå 1
En övergripande introduktion med ett helhetsperspektiv till att förstå syftet, innebörden, effekter och konsekvenser av införandet av UCC för företag med internationell handel eller transportlogistik.
Kurskod: A.A Nivå 1
Som ovan men med fokus på sjötransporter och hur de påverkas av UCC. Övergripande om både införsel- och utförselprocesser för sjötransporter.
Ursprungligen skulle omläggningen från MSW till MNSW vara klar till 15/8 2025. Nu tyder det mesta på att det blir en övergångsperiod med tillfälliga lösningar tills MNSW kan implementeras, preliminärt tidigast Q1 2027.
Genomgång av vilka tullprocesser och uppgiftslämning som ska göras i MSW, under övergångsperiod och i framtida EMSWe och MNSW samt var resterande tullprocesser ska genomföras – direkt i Tullverkets TESS system respektive i några av EU:s centrala tullsystem.
Kurskod: B Nivå 2
En digitalisering av alla 5 stegen i den nya införselprocessen enligt UCC. De nya systemen införs successivt under 2023-2025:
Kurskod: C Nivå 2
En digitalisering av alla 3 stegen i den nya utförselprocessen med UCC och nya system i ett paket som kallas Automated Export System (AES). Hela paketet infördes under en kort övergångsperiod på två månader mellan 1/10-1/12 2024 för:
Kurskod: D Nivå 2
En övergripande genomgång av de olika processer och system, som NCTS, införs under 2023-2025 samt de som är på gång i närtid för att transportera oförtullade varor.
Det finns många olika förfaranden och processer som passar beroende på vad behovet och avsikten är. Gemensamt är digitala krav och i flera olika system.
Samband finns också med olika föregående respektive efterföljande tullprocesser.
Kurskod: B.B Nivå 3
Fokusering på steg 1 i införselprocessen. Ett nytt system för importkontroll (ICS 2) har införts i 3 faser sedan 2021. Alla varor ska deklareras i en Summarisk Införsel Deklaration typ 2 (SID2)som normalt ska lämnas innan lastning, i vissa undantagsfall får lämnas före ankomst EU. För varor i en samlastning ska samlastaren lämna SID2 uppgifter på lägsta House B/L nivån.
ICS 2 är det första helt centrala produktionssystem som EU har utvecklat och driftar för alla medlemsstater. Tullverkets nuvarande system ICS1 kommer att avvecklas så snart övergången av Master har skett.
Genomgång av syftet, processen och villkor för SID2, både Master och House, ICS 2 systemet samt sambanden med ATA, AVA och senare DTL.
Fas 3 övergången för Master B/L var planerad ske från 3/6 till 4/12 2024 men har nu förlängts till 1/4 2025.
Därefter skall samlastare för sjötransporter lämna SID2 på House B/L nivå. Tidsfönster nu osäkert, ursprungligen från 4 december 2024 till 1/4 2025.
Kurskod: B.C Nivå 3
Fokusering på steg 4 i införselprocessen. Ett helt nytt systemstöd infördes under en övergångsperiod 8/10-31/12 2024 som berör anläggningar för tillfällig lagring. En digital Deklaration för Tillfällig lagring (DTL) blir obligatorisk* och ska normalt lämnas i förväg. Fler digitala meddelande införs under 2025.
Genomgång av de olika delprocesserna uppläggning, lagring och utlämning, digitala uppgiftslämningar och bokföring samt kraven på deklaranten (HoP) respektive tillståndshavaren (HoA). Särskilt om bokföring på Master respektive House nivån och om risker för tillståndshavaren.
* Från 1/1 2025 gäller enbart digital uppgiftslämning för ankommande flygtransporter. Under 2025 införs krav på digital informationsutbyte för övriga transportslag, framförallt för hamnar och sjötransport. Hur och i vilket system är ännu inte bestämt.
Kurskod: B.E Nivå 3
Fokusering på steg 5 i införselprocessen. Ett helt nytt systemstöd för digital uppgiftslämning för importdeklarationer infördes med standard tulldeklaration 15 mars 2022. Under en mycket kort övergångsperiod 2-27/9 2024 infördes förenklad och kompletterande deklaration, men med vissa begränsningar.
Under Q2 2025 kompletteras systemet ytterligare med:
Kurskod: B.D Nivå 3
Nuvarande system för tullager ska under 2025 utökas med förenklad och kompletterande deklaration, EIDR samt uppgraderas till aktuell datamodell.
Kurskod: C.A Nivå 3
Fokusering på steg 1 i utförselprocessen AES som till stora delar infördes 1/10-1/12 2024 men med vissa begränsningar. Hårdare krav på digital uppgiftslämning och nya rutiner.
Under 2025 införs resterande delar av steg 1 och AES:
Kursämnen nedan tillkommer i kursplan efterhand som de blir relevanta för införande enligt Tullverkets och EU:s projektplan.
Klicka på knappen ”Mer information” under respektive kursämne nedan för mer information om kursinnehåll och intresseanmälan. Syns inte knappen är sidan under uppdatering.
Kurskod: B.A
Nya importkontrollsystemet (ICS 2) där alla varor med flygtransport skall lämna uppgifter i en SID. Syftet, processen och villkor samt sambandet med ATA, AVA och senare DTL. Skulle införts 1 mars 2023 men nu råder osäkerhet om tidsplan och realism för ett införande under 2023. Därför avvaktas om behov finns för en kurs.
Kurskod: D.A
Det nya transiteringsystemet NCTS 5 skulle aktiveras i en s.k. Big Bang den 1/9 2023. Detta datum blev sen framflyttat till 12/11 2023 och sedan slutligen till 28/1 2024.
Krav på mer data, fler funktioner, begrepp och principer. NCTS 5 innehåller mycket tekniska förändringar men mindre för operativa användare förutom att fler uppgifter ska lämnas.
Avvaktar för tillfället om behov finns för kurs. Lämna gärna Intresseanmälan i så fall.